Nog 2 dagen!! - Reisverslag uit Gilze, Nederland van Jill Bruijstens - WaarBenJij.nu Nog 2 dagen!! - Reisverslag uit Gilze, Nederland van Jill Bruijstens - WaarBenJij.nu

Nog 2 dagen!!

Door: Jill Bruijstens

Blijf op de hoogte en volg Jill

26 September 2012 | Nederland, Gilze

Jaaa het is bijna zo ver! Ik weet nog dat ik aan het begin van de minor riep: "oooh we hebben nog 5 weken voor we vetrekken, tijd zat!". En nu heb ik nog 2 dagen voordat we vertrekken en ik lijk wel tijd tekort te komen met alles wat er nog in de planning staat!

Ik vind het super fijn dat ik alle lieve vriendjes, vriendinnetjes en familie nog even heb kunnen zien!! We hebben zelfs ook bij onze leraar Arie, die het project met 3 vrienden heeft opgezet, en zijn vrouw mogen eten. Ze had een autenthiek Zambiaans diner voor ons gekookt en het smaakte nog ook, dat gaan we prima volhouden daar!

Waar gaat de reis naar toe? Joy of a Toy project in Zambia natuurlijk! Met een groep van 6 vrouwen en 1 man (arme joey!) Wat gaan we daar doen? We gaan proberen een mentorprogramma in het huidige onderwijs systeem van de hoge school (uit te spreken als hogie school) te implementeren. De andere helft van de groep gaat zich bezig houden met het guesthouse dat gebouwd gaat worden wanneer we daar zijn.

De planning:
Komende vrijdag vertrekt ons vliegtuig (hopelijk met ons er in) om 16:30 uur richting London waar we om 16:40 uur lokale tijd aankomen. Vanuit Londen vertrekt ons vliegtuig om 19:10 uur richting Lusaka en daar komen we zaterdagochten om 6.15 uur aan! We hebben een hostel geboekt in Lusaka om even een nachtje uit te rusten en als het goed is komt de neef van de vrouw van Arie ons nog even op zoeken.
Het was in eerste instantie de vraag hoe we vanuit Lusaka naar Kalwala's village zouden komen, maar we hebben bij het diner vernomen dat de zus van de vrouw van Arie naar ons toe komt gereisd om met ons naar Kalwala's village te reizen! Toch wel een heel fijn gevoel. Zondag gaan we dus als het goed is nog een 800 km lange busreis tegemoet richting Chinsali, deze reis gaat door de nacht heen en zal ongeveer 12 uur duren.
Vanuit Chinsali gaan we liftend, wat daar heel normaal is, naar het dorp waar het project gevestigd is: Kalwala's Village!
De stage daar zal 12 weken duren en vanuit daar zullen we ook vast nog wel wat dichtbij gelegen bezienswaardigheden bezoeken.
Na die 12 weken reizen we als groep richting Livingstone en de Victoria falls, die grote trekpleister van Zambia!.
Van daar uit gaan Anne-Roos en Joey naar huis en ik met de 4 overgebleven anderen reizen waarschijnlijk richting Zimbabwe aangezien we toch de grens over moeten na 90 dagen!
Hoe we het dan verder doen is nog niet helemaal duidelijk, maar daar hebben we nog 3 maanden om over na te denken ;).
Zo dan weten jullie nu ongeveer wat ik daar ga doen en wat de planning is.

Mocht je me willen mailen oid. ik gebruik mijn gmail: jillbruijstens@gmail.com
Ook zal ik mijn telefoon bij me hebben, maar deze is hoogstwaarschijnlijk het grootste deel van de tijd uit en alleen voor noodgevallen. Ik koop daar een lokale SIM kaart met een lokaal nummer waarop je me kan bereiken, dus dat nummer zal ik nog bekend maken.
Verderrrr wil ik graag kaartjes sturen, dus laat vooral even je adres weten! (voor diegene aan wie ik het nog niet persoonlijk gevraagd heb!)

Jeetje! Nu het zo dicht bij komt wordt ik wel een beetje emotioneel hoor! Ik ga mijn lieve vrienden en familie zo ontzettend missen! Maar de tijd vliegt vast als ik daar ben :D Tot snel lieverds!!

  • 13 Oktober 2012 - 15:38

    Bas:

    hoe bevalt t daar tussen al die bosnegers??? :P oeh, dit klinkt rasistischer dan ik bedoelde :P Maar beetje naar je zin?? Hoop dat je je vermaakt, tot over een paar maanden.

    xx bas

  • 14 Oktober 2012 - 21:31

    Arie:

    Hoi Bas,

    Mijn vrouw komt uit Kalwala's Village. Ik neem aan dat je kunt begrijpen dat ik zo'n kwalificatie niet kan accepteren. Het klinkt niet alleen racistisch, het is het ook. Als je (zeer terecht) van jezelf schrikt als je zoiets typt, zit er op jouw computer ook vast zo'n fraaie delete knop.

    Arie (docent van de minor Global Awareness)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jill

Actief sinds 18 Sept. 2012
Verslag gelezen: 420
Totaal aantal bezoekers 6817

Voorgaande reizen:

28 September 2012 - 14 Januari 2013

Zambia - Joy of a Toy

Landen bezocht: